UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Žalostné logo, dvojkopákový energický neothrash s klávesovou romantikou, stokrát počutá severská tajuplnosť, ktorá už pomaly prestáva byť tajuplná, fotky útočiace na prvú signálnu metalového zmyslu pre estetiku a hudba, ktorá je hlboká tak na dve čísla. Kombinácia faktorov, ktorá k počudovaniu už niekoľko rokov hrá prvé husle v predajnosti metalovej scény, akoby slúžila ako šlabikár novej generácii post-göteborských a heavy metalom ovplyvnených kapiel.
NORTHER aspoň nestrácajú čas. Tracky sú punkovo krátke a úderné, „wtf?“ dojem znásobujú aj názvy niektorých skladieb („Fuck You“, „Die“, „Throwing My Life Away“) a jednoduchý hudobný základ, ktorý balansuje medzi punkom a thrash metalom. Snaha o obohatenie spočíva v málo nápaditých klávesoch a gitarových sólach, taktiež čerpajúcich z „vrchných“ vôd inštrumentálnej studnice. Do uší bijúce ovplyvnenie krajanmi CHILDREN OF BODOM však pochováva akúkoľvek snahu o zhovievavejší verdikt. Rozšírenie si hudobného vzdelania by možno pomohlo kapele NORTHER odpútať sa od tých zopár stupníc, ktoré (s výnimkou sól) donekonečna omieľajú. Možno je to tak naschvál. Tým horšie.. Tak sa radšej tvárme, že nie.
Akákoľvek snaha o odbočenie prináša iba výsledný dojem, podľa ktorého by toto CD muselo byť kompiláciou toho naj... ehm, no povedzme najznámejšieho, čo Fínsko prinieslo metalovému svetu, prízraky AMORPHIS, NIGHTWISH, či dokonca HIM, akoby sa dívali cez sklenené výklady múzea voskových figurín, ktorého najväčšiu časť prehliadky však stále zabezpečuje Mr. Laiho a jeho kumpáni. Albumu nechýbajú dramatické zlomy a zmeny, forma však obsah zasupluje len dočasne a na krátko. Stokrát sympatickejší (s prižmúrenými očami v takmer rovnakej lige) mi prídu MORS PRINCIPIUM EST, ktorí akoby kožu, účesy a make-up vymenili výhodným kurzom za talent. NORTHER rozhodne nevyzerajú na to, že by im talent chýbal. Aspoň trochu určite nie. Idú na to však zle. Určite je veľká zábava hrať ich muziku (snáď okrem štvorakordového klávesáka), na „predaj“ výsledku náročnejšiemu poslucháčovi však treba viac. „Fuck you... fuck you... fuck you...“ Oukej, už som ticho.
Severania bez „n“ naservírovali poslucháčom príliš jednotvárnu a ničím neoriginálnu masu neothrashu s klávesovou škraboškou. Už Deti od Bodomu v tomto štýle pôsobia nejeden piatok poriadne rozpačito, od NOTHER rezignujúcich na akýkoľvek odklon od šablóny teda ťažko čakať viac. U verklíkov typu posledného HYPOCRISY to ako tak zachraňuje aspoň produkcia, i na tomto poli sú NORTHER pár rokov pozadu. Nejde u nich o debut, album vyšiel u renomovanej firmy, chýba teda dôvod posudzovať „Till Death Unites Us“ menej náročne. Zopár úderných momentov (ak by som mal vybrať konkrétnu celú skladbu, tak napríklad „Die“), na ktorých sa dá stavať a ktoré bránia v zmietnutí tohto spolku do koša, tu napriek všetkému nepochybne je. O to viac škoda, že sa nejedná o debut. Premiéra podobnej kvality by bola nepochybne sľubná.
Nešťastne sterilný a príliš obyčajný album prichádza o zopár rokov po vrchole svojej scény. Klávesový thrash metal so zdvihnutým prostredníkom, vypratý v mútnych vodách Bodomu, ktorému chýba vlastný ksicht. Priemer doslova a dopísmena.
5,5 / 10
Petri Lindroos
- vokály, gitary
Tuomas Planman
- klávesy, programovanie
Jukka Koskinen
- basa
Kristian Ranta
- vokály, gitary
Heikki Saari
- bicie
1. Throwing My Life Away
2. Drowning
3. Norther
4. Everything
5. Evil Ladies
6. Omen
7. Scream
8. Fuck You
9. Alone In The End
10. Die
11. Wasted Years
12. The End Of Our Lives
N (2008)
Till Death Unites Us (2006)
Death Unlimited (2004)
Mirror Of Madness (2003)
Dreams Of Endless War (2002)
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.